Prečo župa zmenila autobusového dopravcu? Toto sú vaše najčastejšie otázky

6462

Od 15. novembra premáva v kraji nový autobusový dopravca, ktorý na začiatku ohlásil rozsiahle výpadky spojov. Pripravili sme odpovede na vaše najčastejšie otázky k tejto téme.

Prečo musel kraj meniť dopravcu, keď ten predchádzajúci fungoval dobre?
Zmluva s predchádzajúcim dopravcom Slovak Lines skončila 14.11.2021 a už ju nebolo možné predĺžiť. Nový prepravca preto musel vzísť z verejnej a transparentnej súťaže.

Prečo sa radšej nepredĺžila zmluva so Slovak Lines?
Predĺženie zmluvy so Slovak Lines nebolo možné z dôvodu uplynutia zákonom dovolenej maximálnej možnej dĺžky trvania zmluvy. Práve pre to musel Bratislavský samosprávny kraj vyhlásiť súťaž na výber nového dopravcu, čo urobil už v decembri 2018 oznámením v európskom vestníku.

Prečo si župa vybrala spoločnosť ARRIVA?
Túto spoločnosť si nevybrala župa, ale vzišla zo súťaže. Spoločnosť Arriva Mobility Solutions v súťaži ponúkla najnižšiu cenu a tak vyhrala. Na druhom mieste skončila skupina dodávateľov Konzorcium Bratislava, ktoré pozostávala z firiem Slovak Lines Bratislava a TD Transport SK Nitra. Tretí skončil dopravca Autobusy Karlovy Vary z Českej republiky.

Mohla župa nepodpísať zmluvu s víťazom súťaže?
Nie.

Mohla spoločnosť ARRIVA nepodpísať zmluvu?
Áno, ale rozhodli sa, že ju napriek krátkemu času podpíšu.

Prečo mohol vyhrať súťaž niekto, kto nemá vodičov?
To by bolo diskriminačné a „šité na mieru“ existujúcemu dopravcovi. Úplne poprelo význam súťaže. Doterajší dopravca by mohol požadovať extrémne vysokú cenu, lebo nik iný by sa nebol schopný do súťaže zapojiť. Bohužiaľ, keďže verejné obstarávania podobného rozsahu u nás trvajú dokonca niekoľko rokov, nie je možné požadovať, aby si uchádzači „len tak pre istotu“ zamestnali taký počet ľudí dopredu.

Nemohla vypísať župa súťaž nejako inak? Urobila župa nejakú chybu?
Samotné kontrolné orgány označili námietky za neopodostatnené a v značnej časti za účelové. Ani pri jednej z kontrol nebolo konštatované pochybenie BSK.

Prečo nebola súťaž vypísaná skôr? To sa nedalo predvídať, že budú komplikácie s verejným obstarávaním?
Súťaž bola ohlásená v roku 2018 a vyhlásená v apríli 2020. To je bezkonkurenčne najskôr zo všetkých žúp. Napriek tomu trvala rekordných 19 mesiacov a uzavretá bola až v septembri 2021, teda len dva mesiace pred skončením bývalého dopravcu Slovak Lines. Bohužiaľ, naše zákony dovoľujú uchádzačom podávať opakované obštrukčné podnety. Tie musel riešiť Úrad pre verejné obstarávanie aj napriek tomu, že mnohé z nich boli absurdné. Hoci samosprávny kraj pripravil bezchybné podklady a vyčlenil na celý tender najviac času, obštrukciami mal nový dopravca na prípravu namiesto plánovaného pol roka, len necelé dva mesiace.

Bolo vopred známe, že Arriva nedokáže vypraviť všetky spoje?
Spoločnosť ARRIVA pred svojim nástupom deklarovala, že napriek krátkemu času robí všetko pre to, aby už od 15.11. premávali spoje podľa požiadaviek. Problém nastal kvôli tomu, že veľká časť vodičov Slovak Lines neprestúpila k spoločnosti Arriva. Tento problém dopravca až v takej miere nepredpokladal.

Má vôbec Arriva nejaké skúsenosti s dopravou?
Spoločnosť ARRIVA prevádzkuje autobusovú, vlakovú, električkovú a vodnú autobusovú dopravu v 14 krajinách po celej Európe. K septembru 2018 zamestnávala 61 845 ľudí a ročne prepravila 2,4 miliardy cestujúcich. Okrem Bratislavského kraja premáva v Trnavskom kraji, Nitrianskom kraji, na Liptove, na Orave, i na juhovýchodnom Slovensku (Trebišov a okolie).

Čo je hlavnou príčinou, že vynechali spoje?
Nedostatok vodičov.

Má Arriva dostatok autobusov?
Áno. Viac ako 120 autobusov je úplne nových, ostatné si dopravca zabezpečil z iných regiónov. Do mája 2022 budú úplne všetky prímestské autobusy nové.

Prečo je nedostatok vodičov?
Dôvodov je viacero. Prvý je všeobecná situácia na pracovnom trhu. Nedostatok vodičov cíti Dopravný podnik Bratislava (DPB), ale aj Železničná spoločnosť Slovenska (ZSSK), kde zase chýbajú rušňovodiči. Podobný problém majú aj iné krajiny. Ďalším dôvodom je, že od bývalého dopravcu Slovak Lines neprešla časť vodičov k spoločnosti ARRIVA. Situáciu komplikuje aj pandémia a karanténa.

Zháňa ARRIVA vodičov aj mimo kraja a mimo Slovenska?
Áno. Ktokoľvek, kto má skúsenosti so šoférovaním autobusov, je vítaný, aby s touto situáciou pomohol. Trvalý pobyt ani občianstvo nehrajú rolu. Áno, v tejto chvíli jazdia v Bratislavskom kraji vodiči aj mimo Bratislavského kraja aj mimo Slovenska, napríklad z českej Arrivy, ale tiež z tretích krajín.

Neuvažovali ste, aby ľudí vozil znovu Slovak Lines?
To už nie je možné. Jednak by bolo potrebné urobiť nové verejné obstarávanie, ale hlavne: drvivá väčšina vodičov Slovak Lines už ukončila pracovný pomer. Teda ani tento dopravca už nemá dostatok vodičov. Práve naopak, ohlásil rušenie aj tých spojov, ktoré neobjednával Bratislavský samosprávny kraj (ako napríklad linka do Hainburgu).

Prečo Bratislavský samosprávny kraj nevypovedal zmluvu dopravcovi, ktorý nevie zabezpečiť dostatok spojov?
Pretože kým by sa podarilo nájsť (obstarať) nového dopravcu, bola by prímestská autobusová doprava úplne ochromená a nepremávali by žiadne spoje. Treba si uvedomiť, že taký dopravca, ktorý má voľných približne 350 šoférov a k dispozícii 250 autobusov, na slovenskom trhu jednoducho neexistuje.

Čo urobil kraj pre to, aby sa autobusová doprava zlepšila?
Napriek tomu, že Bratislavský samosprávny kraj nie je prevádzkovateľ, ale objednávateľ služby, dohodol zvýšenie náborového príspevku pre vodičov (4000 EUR), bonus pre získanie nového kolegu (600 EUR), prevádzkovanie náhradných mikrobusov, posilnenie call-centra a mnoho ďalších opatrení.

Aké sankcie uplatnil BSK voči dopravcovi?
Za obdobie od 15.11. do 14.12.2021 bola voči dopravcovi uplatnená pokuta vo výške 930 tisíc eur (30 tisíc za každý deň).

Aké kompenzácie získali alebo získajú cestujúci?
Pre všetkých cestujúcich zaviedol samosprávny kraj bezplatnú dopravu počas celého mesiaca január.

Ako dlho bude ešte výpadok spojov trvať?
Situácia sa zlepšuje každý týždeň. Od novembra 2021 do januára 2022 prišlo k nárastu miery obslužnosti kraja zo 60% na 90%. Predpokladáme, že v priebehu januára, resp. februára 2022 bude doprava úplne stabilizovaná.

Kde nájdem aktuálne cestovné poriadky?
https://arriva.sk/bratislava/cestovne-poriadky/

Ako môžem pomôcť?
Ak máte vodičské oprávnenie na autobusy, alebo poznáte niekoho, kto má chuť jazdiť pre kraj, tu nájdete kontakt: https://arriva.sk/bratislava/kariera

Ak vás zaujíma viac podrobností o verejnom obstarávaní, kliknite sem:
https://bratislavskykraj.sk/primestska-autobusova-doprava/verejne-obstaravanie/

Ak chcete vedieť viac o zmluve, kliknite sem:
https://bratislavskykraj.sk/primestska-autobusova-doprava/zmluva-s-dopravcom/

Tu nájdete konkrétne spojenie z bodu A do bodu B: