Tip na výlet: Po Svätojakubskej ceste cez Bratislavský kraj

2517

Za svätým Jakubom už nemusíte cestovať do Španielska! Po Svätojakubskej ceste môžete putovať aj na Slovensku.

Občianske združenie Priatelia svätojakubskej cesty na Slovensku – Camino de Santiago začalo pred pár rokmi obnovu svätojakubskej púte v našich končinách. Od leta minulého roka je v teréne vyznačený už aj úsek vedúci cez Bratislavský kraj.

Svätojakubská cesta na Slovensku spája dve najväčšie mestá – Košice a Bratislavu. Prirodzeným smerom putovania je smer z východu na západ, kde sa trasa napája na rakúsku Jakobsweg v mestečku Wolfstahl. V Bratislave sa taktiež spája maďarská Szent Jakab út a slovenská Svätojakubská cesta. Maďarská trasa prechádza dedinkou Rajka (HU) a popri Dunaji prichádza do hlavného mesta Slovenska.

Trasa slovenského Camina kopíruje stredoveké pútnické koridory, prechádza cez mestá s patrocíniom sv. Jakuba a tiež cez prírodné, cirkevné či kultúrne miesta. Cieľom bolo vytvoriť atraktívnu, dostupnú trasu založenú na historických faktoch. Do budúcna sa plánuje prepojenie aj na poľské a české trasy.

Svätojakubská cesta na Slovensku sa delí na 4 hlavné časti: Východ, Stred, Západ a Sever. My si viac povieme o jednom úseku z časti Západ, konkrétne Trnava – Bratislava.

Prvou etapou posledného úseku Svätojakubskej cesty na Slovensku je etapa Trnava – Budmerice. Trasa nie je náročná a prechádza najmä poľnými cestami. Je dlhá 19 km a časové optimum na zdolanie tohto úseku je cca. 5 hodín. Z historického centra Trnavy prejdeme okolo kostola Sv. Jakuba smerom do obce Biely Kostol, kam však nezájdeme, ale poľnými a starými asfaltovými cestami pokračujeme do Cífera. Na konci dediny začína príjemná cestička do obce Jablonec, kde je vybudovaný Jablonecký náučno-poznávací chodník, ktorým sa dostaneme do Budmeríc. Na tomto úseku dostaneme pečiatky v Jablonci a v Budmericiach.

Trasa Jabloneckého-náučno poznávacieho chodníka, na informačnej tabuli v pravom hornom rohu môžeme vidieť symbol označujúci Svätojakubskú cestu – mušľa hrebenatka veľká

Druhá etapa západného úseku Svätojakubskej cesty pokračuje z Budmeríc cez Zochovu chatu až do Pezinka. Etapa je stredne náročná nakoľko vás tu čakajú aj dva krátke, ale strmšie výstupy. Striedajú sa poľné a lesné cesty s asfaltom. Táto etapa je dlhá 26 km a časové optimum na jej zdolanie cca. 8 hodín. Na tomto úseku pečiatky dostaneme na Hrade Červený Kameň a v Pezinku.

V Budmericiach sa napojíme na Budmerický náučný chodník, prejdeme okolo kaštieľa a môžeme sa zastaviť v anglickom parku, ktorý ho obklopuje. Pokračujeme okolo budmerických rybníkov smerom do obce Píla, kde strmým lesným chodníčkom vystúpame na Hrad Červený Kameň, jeden z najnavštevovanejších hradov na Slovensku. V okolí sa nachádza Historický náučný chodník Okolohradná potulka. Odtiaľ už trasa pokračuje na známu lokalitu Zochovej chaty v časti Modra – Piesok.

Keď dorazíme na Zochovu chatu, určite nesmieme vynechať výstup na zrekonštruovanú rozhľadňu na Veľkej Homoli. Dostaneme sa tam zo Zochovej chaty cez Tisove skaly popri hvezdárni. Rozhľadňa ponúka dychberúci výhľad na panorámu Malých a Bielych Karpát, Považského Inovca, Tríbeča, Strážovských vrchov a iných pohorí na Slovensku, v Rakúsku a Česku. Z Veľkej Homole pokračujeme ďalej po červenej značke cez Široké, Solcáre a okolo sochy Krista Pána, ktorá je dnes jediným svedectvom o existencii zaniknutej osady Zumberg. Odtiaľ je to približne 2 km do mesta Pezinok.

Výhľad z rozhľadne Veľká Homola

V Pezinku odporúčame nevynechať návštevu Malokarpatského múzea v Pezinku, zrekonštruovaný pálffyovský Šimák zámok Pezinok so zámockou záhradou a Schaubmarov mlyn, ktorý je súčasťou Slovenskej národnej galérie. A ak dostanete chuť na malú prechádzku v okolí Pezinka medzi vinohradmi, odporúčame prejsť sa po Vinohradníckom náučnom chodníku.

Schaubmarov mlyn, Pezinok

Tretia etapa sa tiahne naprieč Malými Karpatami z Pezinka do Marianky, najstaršieho pútnického miesta na Slovensku. Táto etapa je rovnako ako prechádzajúca stredne náročná, nakoľko zahŕňa aj výstup do Malých Karpát. Striedajú sa prevážne lesné cesty s poľnými a prechod cez malokarpatské vinohradnícke mestečká. Je dlhá 22,5 km a časové optimum na jej zdolanie je cca. 6 hodín. Na tomto úseku dostaneme pečiatky vo Svätom Jure a v Marianke.

Z Pezinka vyrazíme poľnou cestou do obce Limbach. Za obcou pokračujeme príjemným prostredím a poľnými cestami smerom k južnému okraju Pezinka, kde sa napojíme na poľnú cestu, ktorá vedie pozdĺž hlavného ťahu medzi Pezinkom a Sv. Jurom. Tento úsek je náročnejší hlavne v počas horúčav, ale vynaložená námaha stojí za to.

Vo Svätom Jure prejdeme okolo Kostola sv. Trojice a Kláštora piaristov a napojíme sa na Prostrednú ulicu tvoriacu os mestečka. Po ľavej strane minieme Evanjelický kostol a trochu vyššie Pálffyovský kaštieľ, oproti ktorému sa na pravej strane nachádza informačné centrum. Ďalej po ceste určite nevynechajte občerstvenie pri príjemnom posedení v chládku Renesančného vinohradníckeho domu. Gotický kostol sv. Juraja s drevenou zvonicou, ktorý sa nachádza na vyvýšenom mieste v Svätom Jure, je dominantou mesta a určite odporúčame sa tu zastaviť. Trasa Svätojakubskej cesty nás ďalej vovedie do lesov Malých Karpát. Prejdeme okolo zrúcaniny stredovekého hradu Biely Kameň a krátkym vybočením z trasy sa môžeme zastaviť na veľkomoravskom hradisku Neštich, kde sa našli vzácne nálezy slovanského a avarského osídlenia.

Kláštor rehole piaristov, Svätý Jur
Renesančný Vinohradnícky Dom, Svätý Jur
Kostol sv. Juraja s drevenou zvonicou, Svätý Jur

Pokračujeme naprieč Malými Karpatami, až sa napojíme na Štefánikovu magistrálu a prejdeme tak aj úsek Cesty hrdinov SNP. Po ceste sa môžeme zastaviť a občerstviť na oddychovom mieste Biely kríž.

Oddychové miesto Biely kríž

Putujeme ďalej až dorazíme k cieľu tejto etapy, k Bazilike Narodenia Panny Márie v Marianke.

Bazilika Narodenia Panny Márie, Marianka

Štvrtá etapa je zároveň poslednou etapou úseku Trnava – Bratislava. Posledná etapa začína v príjemnom tichom prostredí pútnického miesta Marianka, aby nás na konci priviedla do ruchu hlavného mesta. Táto časť trasy nie je veľmi náročná. Prechádza bratislavským lesoparkom po značených trasách a následne centrom mesta. Je dlhá 14,8 km a časové optimum na jej zdolanie je cca. 4 hodiny.

Prvá časť prechádza lesoparkom a pri Železnej studienke vchádza do mestskej časti Bratislava – Lamač. Ďalej prejde do vilovej časti Kramárov, aby cez Horský park vystúpala na bratislavskú kalváriu. Keď zídeme z kalvárie, vnoríme sa priamo do srdca Bratislavy a okolo prezidentského paláca a cez námestie SNP prídeme k ruinám kaplnky Sv. Jakuba.

Tipy a inšpirácie na ďalšie vychádzky po Bratislavskom regióne nájdete na našom webe v sekcii Náučné chodníky alebo Tematické cesty.