Prejsť na obsah
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívny

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

49383695461_0108c69e38_k

Deti a mladí ľudia

Dôležitou cieľovou skupinou sociálnej inklúzie sú deti a mládež, kde nosným problémom sú výchova a vzdelávanie a voľnočasové aktivity. So špecifickými problémami sa stretávame u detí a mládeže z marginalizovaného prostredia a rodín cudzincov.

Výchovno-vzdelávací proces v Bratislavskom kraji zabezpečuje 463 škôl, ktoré v školskom roku 2018/2019 navštevovalo 111,5 tis. žiakov. Do vzdelávacieho systému bolo začlenených aj takmer 4,3 tis. žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacím potrebami, ktorých počet sa neustále zvyšuje.

Inkluzívne vzdelávanie je dôležitou súčasťou sociálneho začleňovania detí a mládeže. Hlavnými cieľmi rozvoja vzdelávania a výchovy sú zvyšovanie celkovej kvality, zabezpečenie materiálno-technických a personálnych (dostatočný počet a odborná úroveň pedagogických, odborných a ostatných pracovníkov škôl) podmienok, regionálna a sociálna dostupnosť školských zariadení, prepojenie vzdelávania s potrebami zamestnávateľov v regióne a rozvoj partnerstva v záujme skvalitňovania školstva.

Zvýšenú pozornosť si vyžaduje vzdelávanie detí a mládeže zo znevýhodneného prostredia, zdravotne znevýhodnených a z rodín cudzincov.

Osobitným problémom je požiadavkám nezodpovedajúca kapacita a dostupnosť predškolských zaradení. Zariadenia predškolskej výchovy a vzdelávania – materské školy, zabezpečujú výchovu a vzdelávanie detí predškolského veku v súlade s ich individuálnymi potrebami a vekovými osobitosťami a utvárajú predpoklady pre ich ďalšie vzdelávanie. Zohrávajú významnú úlohu v zosúlaďovaní súkromného a pracovného života rodičov, napomáhajú aktívnemu začleňovaniu žien na trhu práce a ich kariérnemu postupu a  prispievajú ku zlepšeniu príjmovej situácie mladých ľudí.

Problémom je aj v súčasnosti nedostatočná programová podpora trávenia voľného času a športu detí a mládeže.

Fakty

  • počet žiakov so ŠVVP sa neustále zvyšuje
  • v 269 MŠ je zapísaných 25,2 tis. detí predškolského veku, z toho 34 začlenených detí s postihnutím a 7 zo znevýhodneného prostredia
  • v školskom roku 2018/2019 bolo evidovaných takmer 4,3 tis. žiakov základných a stredných škôl so ŠVVP
  • najpočetnejšími skupinami sú žiaci s vývinovými poruchami učenia (2 937), narušenou komunikačnou schopnosťou (250) a syndrómom autizmu (215)
  • do systému duálneho vzdelávania je zapojených 15 škôl (279 študentov), ktoré majú zmluvy so 65 zamestnávateľmi
  • v BSK pôsobí 19 CVČ, ktoré poskytujú pre 6,9 tis. svojich členov (z toho 80 % detí do veku 15 rokov) vhodné podmienky pre všestranné a efektívne využitie voľného času

Najväčšie výzvy

  • zabezpečenie efektívneho inkluzívneho vzdelávania
  • nedostatočné personálne zabezpečenie inkluzívnych tímov, predovšetkým na pracovných pozíciách asistentov učiteľa, špeciálnych a sociálnych pedagógov, výchovných a kariérnych poradcov, pedagogických a ostatných pracovníkov pre prácu so žiakmi so ŠVVP
  • nedostatočné odborné znalosti a kompetencie učiteľov a pedagogických pracovníkov, asistentov a ostatných členov tímov v oblasti inkluzívneho vzdelávania
  • nedostatočné materiálno-technické vybavenie priestorov škôl pre inkluzívne vzdelávanie,
  • vysoký počet hodín priamej vyučovacej povinnosti pre osoby, ktoré zabezpečujú vzdelávací proces so žiakmi so ŠVVP
  • málo efektívny výkonom pedagogického procesu počas vyučovacích hodín v triedach so žiakmi so ŠVVP
  • nesúhlas viacerých rodičov detí/žiakov bez ŠVVP s inkluzívnym vzdelávaním v triede/škole, ktorú navštevuje ich dieťa
  • slabá a málo efektívna spolupráca škôl s rodičmi a poradenskými centrami, ktorých kapacita nezodpovedá reálnym potrebám. Z uvedeného dôvodu školy deklarovali potrebu vzniku a činnosti nového regionálneho subjektu so zameraním na spoluprácu so školami a rodičmi žiakov so ŠVPP
  • nedostatočná podpora inkluzívneho vzdelávania zo strany samosprávy
  • niektoré školy sa nestotožňujú s myšlienkou inkluzívneho vzdelávania a vyjadrili zamietavý postoj s jeho zavádzaním
  • nedostatočná kapacita dostupnosť MŠ
  • nízka zaškolenosť deti predškolského veku
  • nesúlad stredného odborného vzdelávania s potrebami praxe
  • nedostatočná podpora zariadení pre voľnočasové aktivity detí a mládeže
  • absencia identifikácie potrieb detí a mládeže a programovej podpory rozvoja mládeže a športu

Návrhy na zmenu

  • Skvalitnenie podmienok inkluzívneho vzdelávania a podpora duálneho vzdelávania

Aj napriek skutočnosti, že inkluzívne vzdelávanie je deklarované vo viacerých programových dokumentoch národnej a regionálnej úrovne, reálny stav základného a stredného školstva poukazuje na jeho nedostatočné finančné, odborné, personálne a materiálno-technické zabezpečenie a v niektorých prípadoch aj slabý záujem samosprávy o riešenie nedostatkov a vzniknutých problémov.

V školách absentuje materiálno-technické vybavenie, školy zamestnávajú potrebám nevyhovujúci počet asistentov učiteľov, častokrát na školách nepôsobia ani zamestnanci na ostatných pozíciách inkluzívnych tímov (psychológ, výchovný poradca, sociálny pracovník a i.). Školy vykazujú pomerne slabú spoluprácu s odbornými a poradenskými inštitúciami a centrami. Nedostatočná je štátna legislatívna a finančná podpora inkluzívneho vzdelávania. V BSK nepôsobí žiadna modelová inkluzívna škola. Odbornú a metodickú podporu v oblasti inkluzívneho vzdelávania môžu školy získať v dôsledku činnosti novootvoreného Inklucentra, ktoré od marca 2020 pôsobí v priestoroch SPŠE Hálova ul. v Petržalke. Okrem odbornej činnosti Inklucentrum prispeje aj k propagácii inkluzívneho vzdelávania prostredníctvom príkladov dobrej praxe, ktorá bola doposiaľ pomerne slabá.

Úrad BSK v súlade s regionálnymi zamestnávateľmi a potrebami trhu práce podporuje zavádzanie nových experimentálnych odborov a úpravu študijných programov duálneho vzdelávania, vytvorilo tzv. Dualpoint.

Cieľ: Skvalitnenie podmienok inkluzívneho vzdelávania na základných a stredných školách v oblasti personálneho a materiálno-technického zabezpečenia, vrátane legislatívnej a finančnej podpory a rozvoj duálneho vzdelávania.

  • Vzdelávanie detí a mládeže z rodín cudzincov

Pre deti a mládež z rodín cudzincov je dôležité zabezpečenie kvalitných podmienok sociálnej inklúzie v oblasti vzdelávania. Primárnym problémom je jazyková bariéra a nízka znalosť slovenského jazyka detí a mládeže z rodín cudzincov ako aj nízky počet učiteľov s kompetenciami výučby slovenčiny ako druhého jazyka. Zo systémového hľadiska je dôležitá časová dotácia výučby slovenského jazyka stanovená MŠVVŠ SR. Významnú úlohu pri sociálnej inklúzii v oblasti vzdelávania detí a mládeže z rodín cudzincov má aj sociálna a interkultúrna klíma školy, v ktorej sa žiak vzdeláva.

Cieľ: Celkové uľahčenie prístupu ku vzdelávaniu pre deti a mládež z rodín cudzincov a umožnenie plynulého prechodu do vzdelávacieho systému s minimalizáciou času potrebného na aktívne začlenenie sa do vzdelávacieho procesu.

  • Uľahčenie sociálneho začlenenia detí a mládeže zo znevýhodneného prostredia

Deti a mládež zo znevýhodneného prostredia (marginalizovaných rómskych komunít, mnohodetných a neúplných a nízkopríjmových rodín) sú často, z dôvodu nízkeho príjmu, vylúčené z aktivít svojich rovesníkov a majú obmedzené možnosti mimoškolských aktivít a trávenia voľného času.

Cieľ: Vytvorenie možností pre aktívne trávenie mimoškolských a voľnočasových aktivít detí a mládeže zo znevýhodneného prostredia

  • Podpora služieb pre rodiny s deťmi

Výchova a vzdelávanie detí predškolského veku v súlade s ich individuálnymi potrebami a vekovými osobitosťami utvárajú predpoklady pre ich ďalšie úspešné vzdelávanie. Zároveň zohrávajú významnú úlohu v zosúlaďovaní súkromného a pracovného života rodičov, napomáhajú v aktívnom začlenení žien na trhu práce a v ich kariérnom postupe a  prispievajú ku zlepšeniu príjmovej situácie mladých ľudí.

Cieľ: Zvýšenie zaškolenosti detí predškolského veku a vytvorenie podmienok pre zosúladenie súkromného a pracovného života rodičov podporou a rozširovaním kapacít materských škôl.

  • Programová podpora detí a mládeže

Jednou z problémových oblastí sociálnej inklúzie detí a mládeže je nedostatočná identifikácia potrieb detí a mládeže a chýbajúci programový rámec.

Cieľ: Zabezpečenie zmapovania a identifikácie potrieb detí a mládeže a vytvorenie potrebného programového rámca.

Menu

Koncepcia sociálnej inklúzie