← Späť na stránku ZDRAVOTNÍCTVO A FARMÁCIA

Podnety a sťažnosti na poskytovanie zdravotnej starostlivosti

Do pôsobnosti Bratislavského samosprávneho kraja patrí i riešenie podaní podnetov občanov na nespokojnosť s poskytovaním zdravotnej starostlivosti.

Podnety sú  vybavované podľa  zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov so zameraním na dodržiavanie povinnosti poskytovateľa zdravotnej starostlivosti z ustanovení zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

 

Podnety sa môžu týkať nasledovných oblastí:
  • Neoprávnené platby za zdravotnú starostlivosť a služby súvisiace so zdravotnou starostlivosťou
  • Nezverejnený cenník (BSK neschvaľuje cenník) a nesúlad vydaných príjmových dokladov  s ním
  • Nedodržiavanie ordinačných hodín a hodín na prednostné vyšetrenie
  • Zdravotná dokumentácia pacienta-  uchovávanie, odovzdanie novému lekárovi a získavanie informácií  z nej
  • Rajonizácia – určenie obvodu poskytovateľov – všeobecný lekár pre dospelých , všeobecný lekár pre deti a dorast, gynekológ a zubný lekár
  • Odmietnutie zdravotnej starostlivosti pacientovi
  • Odstúpenie od poskytovania zdravotnej starostlivosti zo strany lekára a zo strany pacienta
  • Neinformovanie  pacienta a zákonného zástupcu zo strany poskytovateľa
  • Prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia bez povolenie na poskytovanie zdravotnej starostlivosti
  • Nesplnenie podmienok na personálne zabezpečenie a materiálno- technické vybavenie zdravotníckych zariadení.
Podnet môže občan podať písomne (poštou alebo priamo na podateľni BSK),  alebo elektronickou poštou na emailovú adresu  iveta.chrenkova@region-bsk.sk
 
Pri podávaní  písomného PODNETU je potrebné uviesť:
  • Meno a priezvisko, adresu, prípadne telefonický alebo emailový kontakt osoby, ktorá podnet podáva
  • identifikačné údaje o lekárovi alebo nemocnici
  • opis problému s určením časového obdobia.
Ako postupovať pri podozrení z nedostatočnej alebo chybnej zdravotnej starostlivosti
zo strany zdravotníckeho pracovníka
Ak má pacient, prípadne pozostalí poškodeného pochybnosti o tom, či zdravotnícky pracovník poskytol správne ošetrenie, možno sa obrátiť na Úrad dohľadu nad zdravotnou starostlivosťou. Podnet treba poslať písomne alebo elektronicky. „Občania sa môžu obrátiť na úrad, keď sú nespokojní so zdravotnou starostlivosťou, ktorá im bola poskytnutá, majú výhrady k liečbe, stanoveniu diagnózy, postupu lekára, pretrvávajú u nich zdravotné ťažkosti a podobne. Podnet by mal obsahovať meno, priezvisko, adresu, prípadne telefonický kontakt osoby, ktorá podnet podáva, ďalej identifikačné údaje o lekárovi alebo nemocnici a opis problému s určením časového obdobia“.
Úrad následne u  prešetrí, či bola zdravotná starostlivosť poskytnutá správne, v zmysle zákona. „Teda, či boli vykonané všetky zdravotné výkony na správne určenie choroby so zabezpečením včasnej a účinnej liečby s cieľom uzdravenia osoby alebo zlepšenia stavu osoby pri zohľadnení súčasných poznatkov lekárskej vedy“. Úrad má zároveň možnosť prizvať si k prešetreniu aj konzultantov odborníkov z jednotlivých medicínskych odborov, ktorí vypracujú posudok. Na základe výsledkov dohľadu úrad nakoniec skonštatuje, či bola zdravotná starostlivosť poskytnutá správne a či bol teda podnet opodstatnený. V prípade, že k pochybeniu skutočne došlo, nemocnica či lekári, ktorí pochybili, dostanú od úradu pokutu. Jej výšku stanovuje zákon podľa závažnosti nedostatkov a ich následkov.
Náhradu škody  pre dotknutých pacientov, prípadne ich pozostalých, však už úrad nerieši. Uplatňovať si ju môžu jedine v občianskom súdnom konaní.

← Späť na stránku ZDRAVOTNÍCTVO A FARMÁCIA

Aktuálne správy
Európsky týždeň mobility prináša lacnejšie cestovanie

Európsky týždeň mobility prináša lacnejšie cestovanie

Aj tento rok prináša Bratislavská integrovaná doprava, ktorá je koordinátorom Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK), zaujímavú ponuku pre cestujúcich verejnou dopravou. Počas Európskeho týždňa mobility od 16. do 30. septembra 2019, ale aj po...

Jedinečná cesta už v kolaudačnom procese!

Jedinečná cesta už v kolaudačnom procese!

Bratislavský samosprávny kraj pred rokom začal s modernizáciou cesty medzi Rohožníkom a Malackami, ktorá počas dvanástich mesiacov dostala jedinečný cementobetónový povrch. Stavba za vyše 9 miliónov eur bude odovzdaná v sľúbenom termíne a pred pár dňami sa začal...

Upravené spoje pre lepšie dochádzanie študentov

Upravené spoje pre lepšie dochádzanie študentov

Gymnázium na Ul. 1. mája v Malackách privíta o dva týždne vo svojich laviciach 90 prvákov, z toho takmer 50 študentov v dvoch nových bilingválnych triedach, ktoré Bratislavský samosprávny kraj otvára od tohto školského roku. Aby mohli všetci študenti komfortnejšie...

Uzávery ciest v auguste

Uzávery ciest v auguste

10.8 – 11.8.2019        -      Dunajská Lužná, cesta III/1056 - ulica Jánošíková od cesty I/63 cca 150 metrov. Cesta bude úplne uzavretá, obchádzka pôjde po ceste III/1057 – Orechová ulica        -      Ivanka pri Dunaji – cesta III/1041 – ul. Záleská,  od križovatky...

Ďalšie opravené a zrevitalizované úseky

Ďalšie opravené a zrevitalizované úseky

Bratislavský samosprávny kraj, ktorý má vo svojej správe cesty II. a III. triedy v celkovej dĺžke 512 km, pokračuje aj v letných mesiacoch v ich opravách a rekonštrukciách. Okrem opráv ciest realizuje aj vysprávky výtlkov, obnovu zvislého a vodorovného dopravného...

Svätý Jur má dopravný prestupný terminál

Svätý Jur má dopravný prestupný terminál

Vo Svätom Jure otvorili novovybudovaný prestupný dopravný terminál, ktorý má motivovať ľudí viac využívať verejnú dopravu. Pre cestujúcich pribudlo záchytné parkovisko, autobusové zastávky a prístrešok pre bicykle. Súčasťou je aj mestský mobiliár, zeleň a bezbariérový...

Strategický dokument pre dopravu

Strategický dokument pre dopravu

Bratislavská župa v širokej spolupráci samospráv, dopravcov a štátnych inštitúcií pripravuje strategický dokument s názvom Plán udržateľnej mobility Bratislavského samosprávneho kraja, ktorý má napomôcť zabezpečiť stabilný dopravný systém v Bratislavskom kraji. Prvá...

Do Malých Karpát opäť turistickým autobusom

Do Malých Karpát opäť turistickým autobusom

Jedinečné autobusové spojenie do Malých Karpát - Malokarpatský expres - štartuje túto sobotu 1. júna 2019 už svoju tretiu sezónu. Jeho pridanou hodnotou je, že cestujúci si môžu prepraviť bicykel priamo v priestore autobusu. Vydajte sa opäť do Malých Karpát...

Na Pohodu so župou

Na Pohodu so župou

Bratislavský samosprávny kraj už viacero rokov na festivale Pohoda reprezentuje Krajská organizácia cestovného ruchu Bratislava Region Tourism. Tento rok župa prispeje aj zlacnenou dopravou priamo pred brány festivalu. „Pohoda má dlhoročnú tradíciu a je to najväčší...